יפעת יוספזון
מנהלת המרכז לטיפול בפרט ובמשפחה
04-6520066/7
 

 

ילדים צעירים

הסיבות לפניה לטיפול יכולות להיות מגוונות: קשיים רגשיים והתפתחותיים של הילד, קשיי הסתגלות והפרעות התנהגות במסגרת הבית וביה"ס, פחדים, חרדות, כעסים, חוסר בטחון עצמי, דמוי עצמי נמוך, התמודדות עם טראומות ואובדנים.

טיפול בילד הוא שיח המתפתח בין הילד, הוריו והמטפל. השיח יתנהל בשיחה ובאמצעים בלתי מילוליים בהתאם לאופי ולצרכי הילד ולגילו.

מרבית הילדים מרגישים נוח יותר להתבטא דרך יצירה ומשחק. הנחת הבסיס של הטיפול היא, שמה שמופיע ביצירה או במשחק קשור לעולמו הפנימי של הילד. דרך המשחק המטפל יכול להתבונן על סוג האינטראקציה שהילד יוצר, היכולת שלו להתמודד עם חוקים וכללים, עם מצבי תחרות ועם ניצחון והפסד. כמו כן ניתן להתבונן בכוחותיו ובדפוסי התמודדות והתכנים שהוא מביא עימו לחדר.

ההורים כדמויות המשמעותיות ביותר בהתפתחות הילד מהווים חלק חשוב מהתהליך הטיפולי.

המטרה הטיפולית היא לאפשר להורים להתבונן, לחשוב ולהבין את ילדם בדרך אחרת ולהתאים את תגובותיהם לצרכים המתפתחים של הילד. כך יתאפשר לילד להיות באינטראקציה חיובית עם הוריו וסביבתו.

גיל ההתבגרות 

גיל ההתבגרות, מתאפיין במעבר מילדות לבגרות ומכיל בתוכו את הצורך להשלים משימות ההתפתחותיות. גיל זה מלווה, לא פעם, בסערות רגשיות והתנהגויות חריגות ומדאיגות.

על המתבגר להסתגל ולהתמודד עם מכלול של נושאים: גיבוש זהות עצמאית, נפרדות, מציאת מקומו בקבוצת בני גילו, מיניות ודימוי גוף, התמודדות עם מטלות לימודיות, דילמות וחששות לקראת השירות הצבאי.

בגיל זה קיים פער בין החלקים הבוגרים לבין חלקים פחות בשלים ולעיתים קיים קושי לגשר ביניהם.

ההורים מצדם, נדרשים לאפשר למתבגר לגבש ולפתח זהות נפרדת ועצמאית בתוך מסגרת ברורה, בטוחה, שומרת ומאפשרת. תהליך זה מצריך התמודדות מורכבת ומאתגרת, להורים ולמתבגרים.

בין הסיבות לפנייה לטיפול ניתן לציין דאגות לגבי מצבי בדידות, הסתגרות, קושי ביצירת יחסים חברתיים, הפרעות חרדה, הפרעות בהתנהגות ובמצבי רוח, שינויים קיצוניים בתפקוד וקשיים בתקשורת בין בין המתבגר למשפחתו.