דוח הממונה על תלונות הציבור לשנת 2022
א. כללי
- בהתאם ל"חוק הרשויות המקומיות )ממונה על תלונות הציבור(, התשס"ח – 2008 ,"מינתה המועצה את מבקר המועצה לממונה על תלונות הציבור. החוק לעיל, קבע נושאים שונים כגון: סמכויותיו של הממונה על תלונות הציבור, סוגי התלונות ואופן הגשתן, בירורן ועוד, להלן עיקרי החוק:
א. 1 . ממונה תלונות
- על הממונה לשמור בסוד כל ידיעה שהגיעה אליו עקב עבודתו, לא לעשות בה שימוש ולא לגלותה לאחר אלא לשם ביצוע תפקידיו.
- כל אדם רשאי להגיש תלונה לממונה על תלונות הציבור על הרשות המקומית ומוסדותיה, על עובד, על נושא משרה או על ממלא תפקיד ברשות המקומית, וכן על גוף, עירוני מבוקר כמשמעותו בסעיף 170 א)ב( לפקודת העיריות, על נושא משרה או על ממלא תפקיד בו.
א. 2 . סוגי תלונות והגשתן
- תלונה תהא בעניין הנוגע למילוי תפקידיו של הנילון, ובלבד שהתקיימו שני אלה:
- המעשה פוגע במישרין במתלונן עצמו, או מונע ממנו במישרין טובת הנאה, או מעשה הפוגע במישרין באדם אחר או המונע ממנו במישרין טובת הנאה והמתלונן קיבל, להנחת דעתו של הממונה על תלונות הציבור, את הסכמתו של אותו אדם להגיש תלונה בעניינו.
- המעשה נעשה בניגוד לחוק או שנעשה בלא סמכות חוקית או בניגוד למנהל תקין, או שיש בו משום נוקשות יתרה או אי צדק בולט.
- דרך הגשת התלונה - תלונה שהוגשה בכתב או תלונה שהוגשה בעל פה ונרשמה מפי המתלונן תיחתם בידי המתלונן ויצוינו בה שם המתלונן ומענו, תיאור מפורט של העניין שעליו נסבה התלונה, לרבות המועד שבו אירע, וכל פרט אחר הנוגע לעניין והמסייע לבירור יעיל של התלונה.
- תלונות שאין לבררן:
- תלונה בעניין התלוי ועומד בבית משפט או בבית דין או שבית משפט או בית דין הכריע בו לגופו.
- תלונה שהממונה על תלונות הציבור סבור שהיא קנטרנית או טורדנית.
- תלונה על פעולה שיפוטית או מעין שיפוטית.
- תלונה של עובד בעניין הנוגע לשירותו כעובד, ואולם יהיה בירור על מעשה החורגמהוראות חוק, תקנות, הסכם קיבוצי או מהסדרים כלליים שנקבעו כדין.
- תלונה בעניין שכבר הוגשה לגביו תלונה למבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור לפי חוק מבקר המדינה, התשי"ח 1592 נוסח משולב).
א. 3 . דרכי בירור תלונה
- הממונה על תלו נות הציבור רשאי לברר את התלונה בכל דרך שיראה לנכון, והוא אינו קשור להוראה שבסדר דין או בדיני ראיות.
- הממונה על תלונות הציבור יביא את התלונה לידיעת הנילון, ואם היה עובד, נושא משרה או ממלא תפקיד כאמור בסעיף 9 גם לידיעת הממונה עליו, ייתן להם הזדמנות נאותה להשיב עליה, והוא רשאי לדרוש מהם כי ישיבו על התלונה בתוך תקופה שיקבע בדרישתו.
- הממונה על תלונות הציבור רשאי לשמוע את המתלונן, את הנילון וכל אדם אחר, אם ראה בכך תועלת.
- לצורך הבירור רשאי הממונה על תלונות הציבור:
- לדרוש מכל אדם למסור לו, בתוך תקופה שיקבע בדרישה ובאופן שיקבע, כל ידיעה או מסמך העשויים לדעת הממונה על תלונות הציבור לעזור בבירור התלונה.
- לדרוש מכל עובד של גוף מן הגופים המנויים בסעיף 5 )א( לחוק לעיל להתייצב לפניו (במועד שיקבע) לשם מסירת ידיעות או מסמכים כאמור לעיל.
- אין בהוראות סעיף קטן 8 )ד( לחוק לעיל כדי לגרוע מכללי חסיונות עדים או כללי ראיות חסויות.
- בירור התלונה יסתיים לכל המאוחר עד תום שנה אחת מיום הגשתה.
א. 4 . הפסקת בירור התלונה
- הממונה על תלונות הציבור יפסיק בירור תלונה אם ראה כי מלכתחילה לא היה מקום לבירורה לפי הוראות החוק לעיל, ורשאי הוא להפסיקו אם ראה שעניין התלונה בא על תיקונו או שהמתלונן ביטל את תלונתו.
הממונה על תלונות הציבור יודיע בכתב למתלונן, לנילון ולממונה עליו, שהפסיק את הבירור ויציין את הנימוקים לכך.
א. 5 . תוצאות הבירור
- מצא הממונה על תלונות הציבור, בתוך הליך הבירור, שהתלונה הייתה מוצדקת, כולה או חלקה, ינהג כמפורט להלן:
ימסור על כך הודעה מנומקת בכתב למתלונן, לנילון, לממונה עליו ולראש הרשות המקומית.
- היה הנילון ראש הרשות המקומית תימסר הודעה כאמור גם למועצת הרשות המקומית.
- העלה בירור התלונה קיומו של ליקוי רשאי הממונה על תלונות הציבור להצביע לפני הנילון ולפני ראש הרשות המקומית או מועצת הרשות המקומית, לפי העניין, על הצורך בתיקון הליקוי ועל הדרך והמועד לכך.
- הנילון או הממונה עליו, וכן, לפי העניין, ראש הרשות המקומית, יודיעו לממונה על תלונות הציבור על האמצעים שננקטו לתיקון הליקוי בתוך המועד כאמור לעיל.
- בהודעה לפי סעיף לעיל יהיה הממונה על תלונות הציבור פטור מלציין את ממצאיו או נימוקיו כאשר:
- התלונה הי יתה בעניין מינוי למשרה פלונית או הטלת תפקיד פלוני
- החומר או הראיה עלולים לדעתו לפגוע שלא כדין בזכותו של אדם זולת המתלונן
- כשיש לדעתו של הממונה על התלונות בגילוי החומר או הראיה משום גילוי סוד מקצועי או ידיעה סודית כמשמעותם לפי כל דין.
א. 6. דחיית התלונה
- מצא הממונה על תלונות הציבור כי התלונה אינה מוצדקת, יודיע על ממצאיו למתלונן, לנילון ולממונה עליו.
ב. נתוני תלונות
ב. 1 . להלן נתונים כמותיים לגבי תלונות שהתקבלו אצל הממונה תלונות הציבור, במהלך השנים 2018-2021
שנה | 2022 | השינוי | 2021 | השינוי | 2020 | השינוי | 2019 |
תלונות מוצדקות | 6 | 25% | 8 | 20% | 10 | 400% | 2 |
תלונות בחלקן מוצדקות | 2 | - | 2 | 33% | 3 | - | 3 |
תלונות שאינן מוצדקות | 17 | 70% | 10 | 43% | 7 | 36% | 11 |
תלונות שלא נבדקו | 2 | 100% | 1 | 87% | 8 | 700% | 1 |
סך מספר תלונות | 27 | 28 | 21 | 25% | 28 | 65% | 17 |
מספר תושבים לסוף שנה | 43,645 | 1.17 | 43,138 | 1.5% | 42,513 | 1.5% | 41,874 |
יחס תושבים ; תלונות | 1:1,616 | 35% | 1:2,504 | 65% | 1:1,518 | 38% | 1:2,463 |
מתלונן/ת | הגוף הנילון | מהות התלונה | מסקנות | |
1 | תושב דוברת | יזרעאלים הועדה לתכנון ובנייה | השכן חרג מגבולות המגרש בבניה והשתלט על חניה ציבורית | התלונה נמצאה לא מוצדקת. לא נמצאה חריגה מגבולות מגרש והחניות, על פי תכנית מפורטת, הוקצו לשכן |
2 | תושב יפעת | איכות הסביבה | פח כחול למחזור נייר נלקח ולא הוחזר למקומו וכן, אין מספיק פחים כחולים ביישוב |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. הפח הכחול לא נלקח, אלא הועבר לאתר בטיחותי יותר ולא רחוק מהמיקום הקודם. פיזור הפחים הכחולים ביישוב גבוה יחסית ליתר היישובים (ביישוב יש 8 פחים כחולים) |
3 | תושב שפרעם | מינהל הכנסות | קיבל חיובים של אגרת ניקוז וארנונה מהמועצה שלא כדין |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. |
4 | תושב ציפורי | יעד מקומי | חוסר שקיפות של הועד בנוגע להשקעות בפיתוח בישוב |
התלונה לא נבדקה. מדובר בהשקעות שנעשו על-ידי האגודה החקלאית ולא הוועד המקומי, התלונה צריכה להיבדק על-ידי רשם האגודות |
5 | תושב היוגב | גבייה - ארנונה | חויב בריבית בגין ארנונה בסך של 9 ₪ שלא כדין |
התלונה נמצאה מוצדקת, מחמת הספק. |
6 | תושבת שריד | תרבות | מלינה על עקרון גביית דמי כניסה לתערוכה באולם המופעים במזרע | התלונה נמצאה לא מוצדקת. המדובר בתשלום סמלי של 10 ₪ להשתתפות בהוצאות בגין פתיחת האולם מחוץ לשעות המופעים כגון: עובדים, קטלוג מודפס ועוד |
7 | תושב בית לחם הגלילית | מינהל ההכנסות | טעות במדידת שטחו של בית המגורים לצרכי ארנונה |
התלונה נמצאה מוצדקת. |
8 | תושבת גבעת אלה | חינוך | חויבה באגרת תלמיד חוץ שלא כדין |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. בשל שיפוץ הבית בגבעת אלה, התושבת וילדיה עברו להתגורר במהלך השנה בישוב זרזיר. על-פי נהלי משרד החינוך הרשות, בה מתגוררים הילדים אמורים לממן את עלות האגרה. התושבת אמורה לפנות לרשות המקומית בזרזיר |
9 | תושב חיפה | רווחה | העסקת עובדים בתת תנאים על-ידי "יער המאכל בבית לחם הגלילית" | התלונה נמצאה לא מוצדקת. המדובר באכיפה ולכן, יש לפנות למשטרה או למשרד הכלכלה |
10 | תושב קיבוץ מרחביה | ועד מקומי | לא התקבלה לעבודה בוועד המקומי בשל טענת קרבת משפחה לעובד אחר וזאת, למרות שאין יחסי מרות ביניהם |
לא נדרשת קביעה לגבי התלונה. בהתאם להוראות החוק, הוועד המקומי נדרש לקבל חוות דעת של היועץ המשפטי שיקבע האם מתקיימים יחסי כפיפות |
11 | עסק באלון תבור | הנדסה | חברת פרויקטים מבצעת עבודות תשתית שבמהלכן, הורידו את המדרכה ואת מעבר החציה בכביש הציבורי ללא אישור והדבר מהווה מפגע בטיחותי |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. המדובר בעבודות המבוצעות בהיתר, על פי החלטה של ועדת התנועה בוטל מעבר החציה |
12 | תושב רמת דוד | מועצה - כללי | מפגעי בטיחות בכביש 73 - היעדר מעבר חציה או רמזורים בכניסה ליישוב, המסכן את התושבים המבקשים לחצות את הכביש וכן, היעדר תאורה וסימונים |
התלונה כנגד המועצה נמצאה לא מוצדקת. המדובר בכביש באחריות חברת נתיבי ישראל. המועצה נמצאת בקשר שוטף עם החברה וכבר בוצעו מספר פרויקטים לשיפור הבטיחות ומתוכננים נוספים |
13 | תושבת תל עדשים | פיקוח סביבתי | מטרד זבובים, כלבים וחתולים והמועצה לא מטפלת |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. המועצה פועלת בנושא, הן בהסברה והן באכיפת הוראות משרד החקלאות לטיפול בזבל של משקי בעלי חיים. המועצה משתתפת בעיקור וסירוס חתולי רחוב לוועדים שמעוניינים ואוכפת את נושא שוטטות כלבים. התושבים נדרשים לשמור על סביבה נקיה |
14 | תושב מזרע | פיקוח | למרת פניות על שתי מכוניות נטושות, השייכות לתושב הקיבוץ - לא נעשה דבר | התלונה נמצאה מוצדקת בחלקה.
הנושא מטופל על ידי מחלקת הפיקוח ונשלחו התרעות |
15 | חברה באזה"ת שגיא 2000 | גבייה - ארנונה | מחודש 9/2019 לא התקבלו חשבונות מים. תעריף המים שחושב, אינו נכון |
התלונה נמצאה מוצדקת בחלקה.
הנושא טופל על ידי מינהל ההכנסות. |
16 | תושב קיבוץ מרחביה | מחלקת ישובים | הגינון בקיבוץ אינו מטופל ומוזנח והמועצה אינה עושה דבר. מחלקת ישובים אינה מטפלת בנושא |
התלונה כנגד מחלקת ישובים נמצא לא מוצדקת. מדובר בנושא, שאמור להיות מטופל על ידי הוועד המקומי, כחלק מסמכויותיו. מחלקת היישובים ערכה סיור במקום ואף גייסה לסיוע את אגרונום המועצה |
17 | תושב תמרת | מינהל ההכנסות | לאחר סקר נכסים, נקבע ששטח ביתו גדל למרות שלא כך הדבר | התלונה נמצאה מוצדקת. נמצאה טעות במדידה, הנושא טופל ותוקן |
18 | תושב בית לחם הגלילית | ועד מקומי | הוועד המקומי ביצע גיזום עצים, הנמצאים בחצר ביתו וזאת, ללא הודעה מוקדמת |
התלונה נמצאה מוצדקת. הוועד לא הודיע מראש על הגיזום ואף לא ליווה את הגוזם. הוועד התנצל על המקרה. הומלץ לערוך נוהל לביצוע עבודות גינון ביישוב |
19 | תושב זרזיר | מועצה | המכרז לבחירת נהג אוטובוס שבו השתתף, היה לא תקין |
התלונה לא מוצדקת. ההליך נמצא תקין. המועמדים שנבחרו עמדו בתנאי המכרז וזאת, בניגוד למתלונן |
20 | תושב מושב מרחביה | ועד מקומי | הוועד לא קיבל אישור המועצה להעסקת עובדים | התלונה נמצאה לא מוצדקת. המועצה אישרה את העסקת העובדים |
הוועד לא מאפשר עיון בפרוטוקולים | התלונה נמצאה לא מוצדקת. נערכה ישיבה עם המתלונן ויושרו ההדורים |
|||
21 | לא פורסמו הדו"ח הכספי ודו"ח הביקורת | התלונה נמצאה מוצדקת. הועד לא פרסם תמצית של דוח כספי ודוח ביקורת |
||
22 | אין שיתוף ציבור בהחלטות הוועד | התלונה נמצאה לא מוצדקת. הוועד המקומי אינו מחויב בשיתוף הציבור ולמרות זאת, נערך הליך לשיתוף הציבור |
||
23 | ||||
24 | תושב אלון הגליל | פיקוח ואכיפה | פקח הכלבים נכנס לחצר הבית ללא רשות |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. הפקח פעל בהתאם לסמכויותיו |
25 | תושב תל עדשים | רישוי עסקים | בסמוך לבית המגורים פועל עסק ללא רישיון |
|
26 | תושב חיפה | יזרעאלים | בשטחים החקלאיים של קיבוץ הרדוף הוקמו מבנים ללא היתר ומשמשים למגורים |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. המבנים הקיימים הם חקלאיים בעלי היתר כחוק ומשמשים לעבודה חקלאית |
27 | תושבת יודפת | חינוך | לא קבלה מענה ראוי כאשר פנתה לקבל סייע רפואי לבנה הלומד במוסד חינוכי במועצה | התלונה לא מוצדקת. התושבת קבלה מענה ראוי. התושבת לא הגישה במועד את המסמכים הנדרשים ולמרות זאת, הוסדר סייע רפואי לפני תחילת שנת הלימודים |