דוח הממונה על תלונות הציבור לשנת 2021
א. כללי
- בהתאם ל"חוק הרשויות המקומיות )ממונה על תלונות הציבור(, התשס"ח – 2008 ,"מינתה המועצה את מבקר המועצה לממונה על תלונות הציבור. החוק לעיל, קבע נושאים שונים כגון: סמכויותיו של הממונה על תלונות הציבור, סוגי התלונות ואופן הגשתן, בירורן ועוד, להלן עיקרי החוק:
א. 1 . ממונה תלונות
- על הממונה לשמור בסוד כל ידיעה שהגיעה אליו עקב עבודתו, לא לעשות בה שימוש ולא לגלותה לאחר אלא לשם ביצוע תפקידיו.
- כל אדם רשאי להגיש תלונה לממונה על תלונות הציבור על הרשות המקומית ומוסדותיה, על עובד, על נושא משרה או על ממלא תפקיד ברשות המקומית, וכן על גוף, עירוני מבוקר כמשמעותו בסעיף 170 א)ב( לפקודת העיריות, על נושא משרה או על ממלא תפקיד בו.
א. 2 . סוגי תלונות והגשתן
- תלונה תהא בעניין הנוגע למילוי תפקידיו של הנילון, ובלבד שהתקיימו שני אלה:
- המעשה פוגע במישרין במתלונן עצמו, או מונע ממנו במישרין טובת הנאה, או מעשה הפוגע במישרין באדם אחר או המונע ממנו במישרין טובת הנאה והמתלונן קיבל, להנחת דעתו של הממונה על תלונות הציבור, את הסכמתו של אותו אדם להגיש תלונה בעניינו.
- המעשה נעשה בניגוד לחוק או שנעשה בלא סמכות חוקית או בניגוד למנהל תקין, או שיש בו משום נוקשות יתרה או אי צדק בולט.
- דרך הגשת התלונה - תלונה שהוגשה בכתב או תלונה שהוגשה בעל פה ונרשמה מפי המתלונן תיחתם בידי המתלונן ויצוינו בה שם המתלונן ומענו, תיאור מפורט של העניין שעליו נסבה התלונה, לרבות המועד שבו אירע, וכל פרט אחר הנוגע לעניין והמסייע לבירור יעיל של התלונה.
- תלונות שאין לבררן:
- תלונה בעניין התלוי ועומד בבית משפט או בבית דין או שבית משפט או בית דין הכריע בו לגופו.
- תלונה שהממונה על תלונות הציבור סבור שהיא קנטרנית או טורדנית.
- תלונה על פעולה שיפוטית או מעין שיפוטית.
- תלונה של עובד בעניין הנוגע לשירותו כעובד, ואולם יהיה בירור על מעשה החורגמהוראות חוק, תקנות, הסכם קיבוצי או מהסדרים כלליים שנקבעו כדין.
- תלונה בעניין שכבר הוגשה לגביו תלונה למבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור לפי חוק מבקר המדינה, התשי"ח 1592 נוסח משולב).
א. 3 . דרכי בירור תלונה
- הממונה על תלו נות הציבור רשאי לברר את התלונה בכל דרך שיראה לנכון, והוא אינו קשור להוראה שבסדר דין או בדיני ראיות.
- הממונה על תלונות הציבור יביא את התלונה לידיעת הנילון, ואם היה עובד, נושא משרה או ממלא תפקיד כאמור בסעיף 9 גם לידיעת הממונה עליו, ייתן להם הזדמנות נאותה להשיב עליה, והוא רשאי לדרוש מהם כי ישיבו על התלונה בתוך תקופה שיקבע בדרישתו.
- הממונה על תלונות הציבור רשאי לשמוע את המתלונן, את הנילון וכל אדם אחר, אם ראה בכך תועלת.
- לצורך הבירור רשאי הממונה על תלונות הציבור:
- לדרוש מכל אדם למסור לו, בתוך תקופה שיקבע בדרישה ובאופן שיקבע, כל ידיעה או מסמך העשויים לדעת הממונה על תלונות הציבור לעזור בבירור התלונה.
- לדרוש מכל עובד של גוף מן הגופים המנויים בסעיף 5 )א( לחוק לעיל להתייצב לפניו (במועד שיקבע) לשם מסירת ידיעות או מסמכים כאמור לעיל.
- אין בהוראות סעיף קטן 8 )ד( לחוק לעיל כדי לגרוע מכללי חסיונות עדים או כללי ראיות חסויות.
- בירור התלונה יסתיים לכל המאוחר עד תום שנה אחת מיום הגשתה.
א. 4 . הפסקת בירור התלונה
- הממונה על תלונות הציבור יפסיק בירור תלונה אם ראה כי מלכתחילה לא היה מקום לבירורה לפי הוראות החוק לעיל, ורשאי הוא להפסיקו אם ראה שעניין התלונה בא על תיקונו או שהמתלונן ביטל את תלונתו.
הממונה על תלונות הציבור יודיע בכתב למתלונן, לנילון ולממונה עליו, שהפסיק את הבירור ויציין את הנימוקים לכך.
א. 5 . תוצאות הבירור
- מצא הממונה על תלונות הציבור, בתוך הליך הבירור, שהתלונה הייתה מוצדקת, כולה או חלקה, ינהג כמפורט להלן:
ימסור על כך הודעה מנומקת בכתב למתלונן, לנילון, לממונה עליו ולראש הרשות המקומית.
- היה הנילון ראש הרשות המקומית תימסר הודעה כאמור גם למועצת הרשות המקומית.
- העלה בירור התלונה קיומו של ליקוי רשאי הממונה על תלונות הציבור להצביע לפני הנילון ולפני ראש הרשות המקומית או מועצת הרשות המקומית, לפי העניין, על הצורך בתיקון הליקוי ועל הדרך והמועד לכך.
- הנילון או הממונה עליו, וכן, לפי העניין, ראש הרשות המקומית, יודיעו לממונה על תלונות הציבור על האמצעים שננקטו לתיקון הליקוי בתוך המועד כאמור לעיל.
- בהודעה לפי סעיף לעיל יהיה הממונה על תלונות הציבור פטור מלציין את ממצאיו או נימוקיו כאשר:
- התלונה הי יתה בעניין מינוי למשרה פלונית או הטלת תפקיד פלוני
- החומר או הראיה עלולים לדעתו לפגוע שלא כדין בזכותו של אדם זולת המתלונן
- כשיש לדעתו של הממונה על התלונות בגילוי החומר או הראיה משום גילוי סוד מקצועי או ידיעה סודית כמשמעותם לפי כל דין.
א. 6. דחיית התלונה
- מצא הממונה על תלונות הציבור כי התלונה אינה מוצדקת, יודיע על ממצאיו למתלונן, לנילון ולממונה עליו.
ב. נתוני תלונות
ב. 1 . להלן נתונים כמותיים לגבי תלונות שהתקבלו אצל הממונה תלונות הציבור, במהלך השנים 2018-2021
שנה | 2020 | השינוי | 2020 | השינוי | 2019 | השינוי | 2018 |
תלונות מוצדקות | 8 | 20% | 10 | 400% | 2 | 83% | 12 |
תלונות בחלקן מוצדקות | 2 | 33% | 3 | - | 3 | 50% | 2 |
תלונות שאינן מוצדקות | 10 | 43% | 7 | 36% | 11 | 31% | 16 |
תלונות שלא נבדקו | 1 | 87% | 8 | 700% | 1 | 50% | 2 |
תלונות אחרות | - | - | - | - | - | - | 1 |
סך מספר תלונות | 21 | 25% | 28 | 17 | 17 | 48% | 33 |
מספר תושבים לסוף שנה | 43,138 | 1.5% | 42,513 | 41,874 | 41,874 | 1.3% | 41,334 |
יחס תושבים ; תלונות | 1:2,504 | 65% | 1:1,518 | 1:2,463 | 1:2,463 | 97% | 1:1,252 |
מתלונן/ת | הגוף הנילון | מהות התלונה | מסקנות | |
1 | תושבת הושעיה | מינהל ההכנסות | לא קיבלה הנחת אזרח ותיק בארנונה למרות ששמה מופיע ברשימת הזכאים של הביטוח הלאומי . לדבריה, נדרשה להגיש בקשה | התלונה נמצאה מוצדקת. ניתנה הנחיה למחלקת הגביה לתת הנחת אזרח ותיק לכל תושב/ת המופיע/ה ברשימת הזכאים ללא צורך בהגשת בקשה |
2 | תושב אחוזת ברק | איכו"ס | השכן פתח עסק פרטי למוצרי כלבים ומספרת כלבים בחצר ביתו ללא רישיון עסק, העסק מהווה מטרד. התושבת מלינה, כי פנתה למועצה ולוועדה לתכנון ובנייה, אך לא קבלה מענה |
התלונה נמצאה מוצדקת. הנושא טופל והעסק נסגר |
3 | תושב שריד | ארנונה | לא קבל הנחת אזרח ותיק בשיעור של 30% שזכאי לה |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. |
4 | תושב גזית | רווחה | לא קיבל תווי מזון במסגרת פרויקט של משרד הפנים בשל משבר נגיף הקורונה |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. מדובר בפרויקט של משרד הפנים. המועצה נדרשה להגיש שמות זכאים, בהתאם לקריטריונים של המשרד ואכן כך נעשה. שמו של התושב כזכאי, נשלח למשרד הפנים. התושב התבקש לפנות למשרד הפנים |
5 | תושב גבעת אלה | אגף איכות הסביבה | מטרד רעש, הנובע מקריאת המואזין ביישוב זרזיר |
התלונה נמצאה מוצדקת, אך אינה |
6 | תושב אלונים | השירות הווטרינרי | פנה למוקד המועצה ודיווח על נבלת תן בכניסה. למרות פנייתו, לא נעשה דבר |
התלונה נמצאה מוצדקת. |
7 | תושב קיבוץ שמיר | קיבוץ הרדוף | בקיבוץ הרדוף קיימים 4 פנימיות לחוסים בכל הגילאים שאינם מתחסנים לקורונה ואינם נבדקים. המועצה לא מפרסמת נתונים שלהם |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. אין החוק מחייב אדם להתחסן לקורונה. |
8 | תושבת גבעת אלה | חינוך בלתי פורמלי - קייטנות קיץ | התושבת רשמה את בתה לקייטנה בחופש הגדול. יומיים לפני תחילת הקייטנה, קבלה הודעה כי ביתה אינה רשומה ועובדות הרישום לקייטנה אינן זמינות |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. |
9 | חבר ועד מקומי | ועד מקומי בלפוריה | העסקה לא חוקית של מזכירת הוועדה בחודש נוסף, ללא אישור הוועד המקומי | התלונה נמצאה לא מוצדקת. העסקת המזכירה בחודש נוסף אושרה על ידי יו"ר הוועד המקומי משיקולים ענייניים לטובת היישוב |
10 | חבר ועדה | יזרעאלים הוועדה לתכנון ובנייה | הצבעה בישיבת ועדת המשנה לתכנון ובניה לאישור תכנית לא הייתה תקינה בשל ספירת קולות של חברי מליאה שאינם חברי עדת המשנה |
התלונה נמצאה מוצדקת. הוחלט להביא את הנושא להצבעה במליאת הועדה לתכנון ובניה |
11 | חבר ועד | ועד מקומי בלפוריה | ניסיון של חבר ועד מקומי להטעות את הוועדה לתכנון ובניה לגבי תכנית שהוגשה, בין היתר, על ידי המתלונן. חבר הוועד ניסה להציג את דעתו כאילו היא דעת הועד המקומי |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. לאחר עיון במסמכים, פרוטוקולים של ישיבות הוועד ושיחות עם הגורמים הרלוונטיים, לא נמצאו ראיות להטעיה. הומלץ לוועד המקומי לקבוע נוהל לבדיקת הודעות היוצאות בשם הוועד |
12 | תושבת חנתון | חינוך | לא משלמים לסייעת של בנה דמי נסיעות כמתחייב |
התלונה נמצאה מוצדקת בחלקה. |
13 | תושב מנשית זבדה | יזרעאלים הוועדה לתכנון ובנייה | נגרמו לתושב נזקים בעקבות אישור תכניות שונות בוועדה | לא נערך בירור בתלונה וזאת, ממספר טעמים:
|
14 | תושב מרחביה | גביה | שובר אגרת הביוב אינו כולל נתונים של קריאות מונה מים ומספרי מונים, אלא רק צריכה בפועל ולכן, אין ביכולתו לבצע מעקב ובקרה אחר החיובים |
התלונה בחלקה מוצדקת. המועצה פנתה לספק המים (האגודה המקומית), בבקשה לקבל את הנתונים על מנת לרשום בשובר. נכון למועד הבירור, הספק טרם העביר את הנתונים. בהתאם לכללי המים, חיוב אגרת הביוב יבוצע על סמך צריכה בפועל. אין למועצה סמכות לפעול מול ספק המים, הסמכות נתונה לרשות המים. המועצה פנתה לספק המים בבקשה לפעול מול הספק לקבלת הנתונים הנדרשים |
15 | תושבת בית לחם הגלילית | פיקוח סביבתי | מטרד של כלבים משוטטים, התוקפים ילדים הרוכבים על אופניים ואת כלבי המתלוננת, בשעת טיול בערב |
התלונה נמצאה מוצדקת. מנהל מחלקת הפיקוח הורה על הגברת הפיקוח בשעות הערב |
16 | תושב עפולה | פיקוח סביבתי | דיווח למוקד המועצה על כלב משוטט בתחנת רכבת בכפר ברוך והפקח הגיע רק ביום המחרת |
הפיקוח במקום הוגבר והכלב המשוטט נתפס. התברר שבעלי הכלב הם מהכפר רג'אר. נמסרה הודעה לווטרינר בכפר רג'אר שיטפל בהעברת הכלב |
17 | חברת 'עץ ועצה' | הנדסה | עובד של החברה שנסע בכביש באזור התעשייה אלון תבור נתקל בבור שנחפר על ידי קבלן שהועסק על ידי המועצה ורכבו ניזוק. עד כה למרות בקשותיו טרם קיבל פיצוי |
התלונה נמצאה מוצדקת. נעשתה פניה לקבלן המבצע, הפיצוי הועבר למתלונן |
18 | חברת אספיר | גביה | חישוב היטל ביוב שנעשה על פי שטח בנוי ועל פי שטח הקרקע, אינו תקין |
התלונה אינה מוצדקת. החיוב בוצע בהתאם להוראות כללי המים והביוב |
19 | תושבי חנתון, הורים לילד מוגבל ראייה | הנדסה | בתחילת שנת הלימודים תשע"ב, פנו בבקשה להנגיש את הכיתה, בה לומד ילדם המוגבל בראייה ועד כה, סוף חודש דצמבר 2021 - טרם בוצעה ההנגשה |
התלונה נמצאה מוצדקת. על פי החוק, חלה חובה על המועצה, כבעלת בית הספר, לבצע את ההנגשה תוך פרק זמן קבוע. המועצה לא עמדה בפרק הזמן שנקבע. נעשתה פניה לאגף ההנדסה ובהוראת ראש המועצה, הוחל בעבודות להנגשת בית הספר |
20 | תושבת תמרת | פיקוח סביבתי | קנס שקבלה בגין השלכת גזם ברשות הרבים אינו תקין |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. מעיון בממסכים עלה, כי התובע המועצתי, המוסמך לנושא, בדק את הערעור שהוגש והחליט לדחותו |
21 | תושבת גבת | כוח אדם |
כעובדת המועצה, פנתה |
התלונה נמצאה לא מוצדקת. |