א. כללי
- בהתאם ל"חוק הרשויות המקומיות )ממונה על תלונות הציבור(, התשס"ח – 2008 ,"מינתה המועצה את מבקר המועצה לממונה על תלונות הציבור. החוק לעיל, קבע נושאים שונים כגון: סמכויותיו של הממונה על תלונות הציבור, סוגי התלונות ואופן הגשתן, בירורן ועוד, להלן עיקרי החוק:

א. 1. ממונה תלונות
- על הממונה לשמור בסוד כל ידיעה שהגיעה אליו עקב עבודתו, לא לעשות בה שימוש ולא לגלותה לאחר אלא לשם ביצוע תפקידיו.
- כל אדם רשאי להגיש תלונה לממונה על תלונות הציבור על הרשות המקומית ומוסדותיה, על עובד, על נושא משרה או על ממלא תפקיד ברשות המקומית, וכן על גוף, עירוני מבוקר כמשמעותו בסעיף 170 א)ב( לפקודת העיריות, על נושא משרה או על ממלא תפקיד בו.

א. 2. סוגי תלונות והגשתן
- תלונה תהא בעניין הנוגע למילוי תפקידיו של הנילון, ובלבד שהתקיימו שני אלה:

  • המעשה פוגע במישרין במתלונן עצמו, או מונע ממנו במישרין טובת הנאה, או מעשה הפוגע במישרין באדם אחר או המונע ממנו במישרין טובת הנאה והמתלונן קיבל, להנחת דעתו של הממונה על תלונות הציבור, את הסכמתו של אותו אדם להגיש תלונה בעניינו.
  •  המעשה נעשה בניגוד לחוק או שנעשה בלא סמכות חוקית או בניגוד למנהל תקין, או שיש בו משום נוקשות יתרה או אי צדק בולט.

- דרך הגשת התלונה - תלונה שהוגשה בכתב או תלונה שהוגשה בעל פה ונרשמה מפי המתלונן תיחתם בידי המתלונן ויצוינו בה שם המתלונן ומענו, תיאור מפורט של העניין שעליו נסבה התלונה, לרבות המועד שבו אירע, וכל פרט אחר הנוגע לעניין והמסייע לבירור יעיל של התלונה.

- תלונות שאין לבררן:

  •  תלונה בעניין התלוי ועומד בבית משפט או בבית דין או שבית משפט או בית דין הכריע בו לגופו.
  •  תלונה שהממונה על תלונות הציבור סבור שהיא קנטרנית או טורדנית.
  • תלונה על פעולה שיפוטית או מעין שיפוטית.
  • תלונה של עובד בעניין הנוגע לשירותו כעובד, ואולם יהיה בירור על מעשה החורגמהוראות חוק, תקנות, הסכם קיבוצי או מהסדרים כלליים שנקבעו כדין.
  • תלונה בעניין שכבר הוגשה לגביו תלונה למבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור לפי חוק מבקר המדינה, התשי"ח 1592 נוסח משולב).

א. 3. דרכי בירור תלונה
- הממונה על תלו נות הציבור רשאי לברר את התלונה בכל דרך שיראה לנכון, והוא אינו קשור להוראה שבסדר דין או בדיני ראיות.
- הממונה על תלונות הציבור יביא את התלונה לידיעת הנילון, ואם היה עובד, נושא משרה או ממלא תפקיד כאמור בסעיף 9 גם לידיעת הממונה עליו, ייתן להם הזדמנות נאותה להשיב עליה, והוא רשאי לדרוש מהם כי ישיבו על התלונה בתוך תקופה שיקבע בדרישתו.
- הממונה על תלונות הציבור רשאי לשמוע את המתלונן, את הנילון וכל אדם אחר, אם ראה בכך תועלת.
- לצורך הבירור רשאי הממונה על תלונות הציבור:

  •  לדרוש מכל אדם למסור לו, בתוך תקופה שיקבע בדרישה ובאופן שיקבע, כל ידיעה או מסמך העשויים לדעת הממונה על תלונות הציבור לעזור בבירור התלונה.
  • לדרוש מכל עובד של גוף מן הגופים המנויים בסעיף 5 )א( לחוק לעיל להתייצב לפניו (במועד שיקבע) לשם מסירת ידיעות או מסמכים כאמור לעיל.
  • אין בהוראות סעיף קטן 8 )ד( לחוק לעיל כדי לגרוע מכללי חסיונות עדים או כללי ראיות חסויות.
  • בירור התלונה יסתיים לכל המאוחר עד תום שנה אחת מיום הגשתה.

א. 4. הפסקת בירור התלונה
- הממונה על תלונות הציבור יפסיק בירור תלונה אם ראה כי מלכתחילה לא היה מקום לבירורה לפי הוראות החוק לעיל, ורשאי הוא להפסיקו אם ראה שעניין התלונה בא על תיקונו או שהמתלונן ביטל את תלונתו.
הממונה על תלונות הציבור יודיע בכתב למתלונן, לנילון ולממונה עליו, שהפסיק את הבירור ויציין את הנימוקים לכך.

א. 5. תוצאות הבירור
- מצא הממונה על תלונות הציבור, בתוך הליך הבירור, שהתלונה הייתה מוצדקת, כולה או חלקה, ינהג כמפורט להלן:
 ימסור על כך הודעה מנומקת בכתב למתלונן, לנילון, לממונה עליו ולראש הרשות המקומית.

  • היה הנילון ראש הרשות המקומית תימסר הודעה כאמור גם למועצת הרשות המקומית.
  • העלה בירור התלונה קיומו של ליקוי רשאי הממונה על תלונות הציבור להצביע לפני הנילון ולפני ראש הרשות המקומית או מועצת הרשות המקומית, לפי העניין, על הצורך בתיקון הליקוי ועל הדרך והמועד לכך.

- הנילון או הממונה עליו, וכן, לפי העניין, ראש הרשות המקומית, יודיעו לממונה על תלונות הציבור על האמצעים שננקטו לתיקון הליקוי בתוך המועד כאמור לעיל.
- בהודעה לפי סעיף לעיל יהיה הממונה על תלונות הציבור פטור מלציין את ממצאיו או נימוקיו כאשר:

  • התלונה הי יתה בעניין מינוי למשרה פלונית או הטלת תפקיד פלוני
  • החומר או הראיה עלולים לדעתו לפגוע שלא כדין בזכותו של אדם זולת המתלונן
  • כשיש לדעתו של הממונה על התלונות בגילוי החומר או הראיה משום גילוי סוד מקצועי או ידיעה סודית כמשמעותם לפי כל דין.

א. 6. דחיית התלונה
- מצא הממונה על תלונות הציבור כי התלונה אינה מוצדקת, יודיע על ממצאיו למתלונן, לנילון ולממונה עליו.
 

שנה 2018 השינוי 2017 השינוי   2016   השינוי  2015
תלונות מוצדקות 12 9% 11 83% 6 (40%) 10
תלונות בחלקן מוצדקות 2 ---- 2 50% 1 (75%) 4
תלונות שאינן מוצדקות 16 14% 214 75% 8 14% 7
תלונות שלא נבדקו 2 ---- 2 (50%) 4 300% 1
תלונות אחרות 1 (66%) 3 50% 2 100% 1
סך מספר תלונות 33 6.5% 31 48% 21 (9%) 23
מספר תושבים לסוף שנה 41,334 1.5% 40,700 1.5% 40,089 2.4% 39,156
יחס תושבים ; תלונות 1:1,252 (4.5%) 1:1313 (31%) 1:1909 12% 1:1698

 

להלן פירוט התלונות לשנת 2018. (מטעמי סודיות וצנעת הפרט מצוינים נושא התלונה, הגוף הנילון ומסקנת הבירור בלבד):

  הגוף הנילון מהות התלונה מסקנות
1 מועצה/תחבורה בטיחות – נהג הסעות מוריד את הילדים שלא בתחנת הסעה

מוצדק
הופנה לטיפול קצין הבטיחות והנהגים הונחו בהתאם.

2

מועצה 

בית ספר

פיטורין שלא כחוק

טענת פיטורין – לא מוצדקת

3

שמירת זכויות בחל"ת

שמירת זכויות– לא מוצדקת

4

בזבוז כספי ציבור

בזבוז כספי ציבור-לא מוצדקת

5 הבטחת שכר בחל"ת

הבטחת שכר בחל"ת- מוצדקת
העובדת חזרה לעבודה מלאה.
הומלץ לערוך נוהל קבלת החלטות

6 יזרעאלים סגירת משרדי הועדה ביום קבלת קהל ללא סיבה מוצדקת
 

לא מוצדקת
פורסם במועד ונעשה בשל הטמעת נתונים במערכת המידע

7 ועד מקומי/הנדסה בוצע הליך לא תקין לכריתת עץ

לא מוצדקת
בוצע  הליך  תקין

8 אגש"ח יישובי + יזרעאלים עיכוב בקבלת היתר לסגירת מרפסת

לא מוצדקת
העיכוב נובע בשל התנגדות האגש"ח שהיא אגודה פרטית ולא על ידי הועדה לתכנון ובניה יזרעאלים.הומלץ לפנות לגישור בין המתלונן לאגש"ח

9 יזרעאלים עיכוב לא סביר בבדיקת ניגודי עניינים של חבר מליאה

מוצדקת
הנושא טופל והגיע לסיומו

10 אגש"ח + מועצה/ישובים שיווק מגרשים בהרחבה רק לחברי אגש"ח

לא מוצדק
הנושא אינו קשור למועצה, יש לפנות לרמ"י

11

המועצה 

ועד מקומי
מחיקת חוב לאגודה לא מוצדקת
המדובר בהשתתפות וולונטרית של האגודה ולא בחוב
12 מניעת שימוש במתקנים ובפעילות ציבורית

לא מוצדקת
לא נמצא ביסוס למניעת שימוש. ככלל, כל פעילות או מתקן שבו יש מימון כלשהוא של כסף ציבורי פתוח לשימוש כל התושבים

13 העברת סמכויות מוניציפליות לאגודה

לא מוצדקת
המדובר ברכישת שירותים ולא בהעברת סמכויות

14 ניגודי עניינים בהתקשרות עם האגודה בשל זהות ועדים

מוצדקת
יש לערוך הסכם מפורט לנטרול ניגודי העניינים

15 בחירת האגודה כספק ללא מכרז
 

לא נקבעה עמדה
המדובר בתופעה הקיימת בהרבה ישובים כפריים ולכן, לדעת הביקורת, על הנושא להיות מבורר במוסדות המדינה המוסמכים

16 אי מתן מידע על פי חופש המידע

מוצדקת
על הועד המקומי למסור מידע אותו הוא חייב על פי חוק חופש המידע

17 ועד מקומי
 
תלונת המשך בנושא בניית מסלעה בשטח ציבורי

מוצדקת
בשל חריגה מהסכם גינון ופיקוח כושל, בניית המסלעה גרמה ל"סיפוח", לכאורה, של שטח ציבורי לשטח פרטי

18

מועצה/מכללת
ותיקים

אי קבלת החזר כספי בגין ביטול קורס לימוד במכללת ותיקים.
 

לא מוצדקת
הומלץ לפנות לועדת חריגים במכללה

19 אגודת חינוך יישובית גביה חריגה ולא מוצדקת של אגודת החינוך בגין צהרון וקייטנה לא מוצדקת
20 מועצה/רכש אי ציון כמויות בהצעות מחיר

מוצדקת
הנושא טופל ותוקן

21 ועד מקומי הליך פיטורין לא נאות של עובד

לא מוצדקת
הליך חוקי אך לא אתי

22 שיתוף חברי ועד בעשיה

מוצדק בחלקו
הומלץ לערוך מסמך הבנות ונורמות עבודה מחייבים

23 מועצה פרסום שגוי בנתוני הצבעה בבחירות לועד מקומי.

מוצדקת
המדובר בטעות אנוש בהקלדה של מספר הקולות.

24 יזרעאלים אי קבלת מידע על פי חוק חופש המידע.

לא מוצדקת
הבקשה לא הוגשה על פי הנוהל הקבוע.

25 יזרעאלים אי קבלת מידע על פי חוק חופש המידע

מוצדקת
הנושא תוקן ונשלח המידע.

26 מועצה/מנהל הכנסות אי כיבוד הודעת עיקול  שנמסרה למועצה

לא נבדק
המדובר בסוגיה משפטית

27 מועצה/תחבורה איחור בהגעת ההסעות לילדים לבית הספר

מוצדק
טופל על ידי מחלקת תחבורה

28 ועד מקומי נאותות הליך הצעות מחיר

מוצדק
ההליך בוטל עד לבירור פנימי 

29 מועצה/יובלי העמק נזק לרכוש פרטי בגין  ביוב ציבורי שלא טופל כיאות

לא נבדק
המדובר בנושא מעין שיפוטי בין המתלונן לאגודה בישוב שהביוב בבעלותה.
הישוב טען שהנושא מטופל

30 מועצה/הנדסה שטח שצ"פ בהרחבה שלא טופל.

מוצדק
הנושא טופל על ידי מח' הנדסה

31

מועצה
יזרעאלים

בניית חניות לגוף פרטי על שצ"פ.

לא מוצדק
המדובר בחניה לכלל הציבור

32 בניית חניות על שטח המוגדר כשצ"פ

לא מוצדק
על פי חוות דעת של היועמ"ש של הועדה, הבניה חוקית

33 מועצה/מנהל הכנסות טענות שונות בנושא ארנונה וקנסות

לא נבדק
הנושא נדון בבית משפט ואף הוצא פסק דין