א. כללי
- בהתאם ל"חוק הרשויות המקומיות )ממונה על תלונות הציבור(, התשס"ח – 2008 ,"מינתה המועצה את מבקר המועצה לממונה על תלונות הציבור. החוק לעיל, קבע נושאים שונים כגון: סמכויותיו של הממונה על תלונות הציבור, סוגי התלונות ואופן הגשתן, בירורן ועוד, להלן עיקרי החוק:

א. 1 . ממונה תלונות
- על הממונה לשמור בסוד כל ידיעה שהגיעה אליו עקב עבודתו, לא לעשות בה שימוש ולא לגלותה לאחר אלא לשם ביצוע תפקידיו.
- כל אדם רשאי להגיש תלונה לממונה על תלונות הציבור על הרשות המקומית ומוסדותיה, על עובד, על נושא משרה או על ממלא תפקיד ברשות המקומית, וכן על גוף, עירוני מבוקר כמשמעותו בסעיף 170 א)ב( לפקודת העיריות, על נושא משרה או על ממלא תפקיד בו.

א. 2 . סוגי תלונות והגשתן
- תלונה תהא בעניין הנוגע למילוי תפקידיו של הנילון, ובלבד שהתקיימו שני אלה:

  • המעשה פוגע במישרין במתלונן עצמו, או מונע ממנו במישרין טובת הנאה, או מעשה הפוגע במישרין באדם אחר או המונע ממנו במישרין טובת הנאה והמתלונן קיבל, להנחת דעתו של הממונה על תלונות הציבור, את הסכמתו של אותו אדם להגיש תלונה בעניינו.
  •  המעשה נעשה בניגוד לחוק או שנעשה בלא סמכות חוקית או בניגוד למנהל תקין, או שיש בו משום נוקשות יתרה או אי צדק בולט.

- דרך הגשת התלונה - תלונה שהוגשה בכתב או תלונה שהוגשה בעל פה ונרשמה מפי המתלונן תיחתם בידי המתלונן ויצוינו בה שם המתלונן ומענו, תיאור מפורט של העניין שעליו נסבה התלונה, לרבות המועד שבו אירע, וכל פרט אחר הנוגע לעניין והמסייע לבירור יעיל של התלונה.

- תלונות שאין לבררן:

  •  תלונה בעניין התלוי ועומד בבית משפט או בבית דין או שבית משפט או בית דין הכריע בו לגופו.
  •  תלונה שהממונה על תלונות הציבור סבור שהיא קנטרנית או טורדנית.
  • תלונה על פעולה שיפוטית או מעין שיפוטית.
  • תלונה של עובד בעניין הנוגע לשירותו כעובד, ואולם יהיה בירור על מעשה החורגמהוראות חוק, תקנות, הסכם קיבוצי או מהסדרים כלליים שנקבעו כדין.
  • תלונה בעניין שכבר הוגשה לגביו תלונה למבקר המדינה בתפקידו כנציב תלונות הציבור לפי חוק מבקר המדינה, התשי"ח 1592 נוסח משולב).

א. 3 . דרכי בירור תלונה
- הממונה על תלו נות הציבור רשאי לברר את התלונה בכל דרך שיראה לנכון, והוא אינו קשור להוראה שבסדר דין או בדיני ראיות.
- הממונה על תלונות הציבור יביא את התלונה לידיעת הנילון, ואם היה עובד, נושא משרה או ממלא תפקיד כאמור בסעיף 9 גם לידיעת הממונה עליו, ייתן להם הזדמנות נאותה להשיב עליה, והוא רשאי לדרוש מהם כי ישיבו על התלונה בתוך תקופה שיקבע בדרישתו.
- הממונה על תלונות הציבור רשאי לשמוע את המתלונן, את הנילון וכל אדם אחר, אם ראה בכך תועלת.
- לצורך הבירור רשאי הממונה על תלונות הציבור:

  •  לדרוש מכל אדם למסור לו, בתוך תקופה שיקבע בדרישה ובאופן שיקבע, כל ידיעה או מסמך העשויים לדעת הממונה על תלונות הציבור לעזור בבירור התלונה.
  • לדרוש מכל עובד של גוף מן הגופים המנויים בסעיף 5 )א( לחוק לעיל להתייצב לפניו (במועד שיקבע) לשם מסירת ידיעות או מסמכים כאמור לעיל.
  • אין בהוראות סעיף קטן 8 )ד( לחוק לעיל כדי לגרוע מכללי חסיונות עדים או כללי ראיות חסויות.
  • בירור התלונה יסתיים לכל המאוחר עד תום שנה אחת מיום הגשתה.

א. 4 . הפסקת בירור התלונה
- הממונה על תלונות הציבור יפסיק בירור תלונה אם ראה כי מלכתחילה לא היה מקום לבירורה לפי הוראות החוק לעיל, ורשאי הוא להפסיקו אם ראה שעניין התלונה בא על תיקונו או שהמתלונן ביטל את תלונתו.
הממונה על תלונות הציבור יודיע בכתב למתלונן, לנילון ולממונה עליו, שהפסיק את הבירור ויציין את הנימוקים לכך.

א. 5 . תוצאות הבירור
- מצא הממונה על תלונות הציבור, בתוך הליך הבירור, שהתלונה הייתה מוצדקת, כולה או חלקה, ינהג כמפורט להלן:
 ימסור על כך הודעה מנומקת בכתב למתלונן, לנילון, לממונה עליו ולראש הרשות המקומית.

  • היה הנילון ראש הרשות המקומית תימסר הודעה כאמור גם למועצת הרשות המקומית.
  • העלה בירור התלונה קיומו של ליקוי רשאי הממונה על תלונות הציבור להצביע לפני הנילון ולפני ראש הרשות המקומית או מועצת הרשות המקומית, לפי העניין, על הצורך בתיקון הליקוי ועל הדרך והמועד לכך.

- הנילון או הממונה עליו, וכן, לפי העניין, ראש הרשות המקומית, יודיעו לממונה על תלונות הציבור על האמצעים שננקטו לתיקון הליקוי בתוך המועד כאמור לעיל.
- בהודעה לפי סעיף לעיל יהיה הממונה על תלונות הציבור פטור מלציין את ממצאיו או נימוקיו כאשר:

  • התלונה הי יתה בעניין מינוי למשרה פלונית או הטלת תפקיד פלוני
  • החומר או הראיה עלולים לדעתו לפגוע שלא כדין בזכותו של אדם זולת המתלונן
  • כשיש לדעתו של הממונה על התלונות בגילוי החומר או הראיה משום גילוי סוד מקצועי או ידיעה סודית כמשמעותם לפי כל דין.

א. 6. דחיית התלונה
- מצא הממונה על תלונות הציבור כי התלונה אינה מוצדקת, יודיע על ממצאיו למתלונן, לנילון ולממונה עליו.

 

שנה 2017 השינוי 2016 השינוי 2015
תלונות מוצדקות 11 83% 6 (40%) 10
תלונות בחלקן מוצדקות 2 50% 1 (75%) 4
תלונות שאינן מוצדקות 14 75% 8 14% 7
תלונות שלא נבדקו 2 (50%) 4 300% 1
תלונות אחרות 3 50% 2 100% 1
סך מספר תלונות 31 48% 21 (9%) 23
מספר תושבים לסוף שנה 40,700 1.5% 40,089 2.4% 39,156
יחס תושבים ; תלונות 1:1313 (31%) 1:1909 12% 1:1698

 

להלן פירוט התלונות. (מטעמי סודיות וצנעת הפרט מצוינים נושא התלונה, הגוף הנילון ומסקנת הבירור בלבד):

  הגוף הנילון מהות התלונה מסקנות
1 ועד מקומי העדר מענה לפניה של תושב לגבי בקשת מידע

מוצדקת
משך הזמן לקבלת תשובה אינו סביר.

2 אגף חינוך שיבוץ ילדים לגן נעשה משיקולים זרים. לא מוצדקת
3 אגף חינוך פיצול שיבוץ  ילדים בגן, לא תקין. לא מוצדקת
4 איכות הסביבה הטיפול בתלונה בגין רעש לא סביר, לא היה נאות.

לא מוצדקת
הביקורת המליצה על פתרון המחלוקת בהדברות.

5 מועצה חיבור לא מורשה לביוב ציבורי.

מוצדקת
טופל על ידי חברת יובלי העמק ומחלקת הפיקוח במועצה.

6 ועד מקומי העברת סמכויות הועד המקומי לאגודה פרטית. לא מוצדקת
7 ועד מקומי מחיקת חוב של אגודה לועד מקומי.  לא מוצדקת
8 ועד מקומי שלילת זכות תושבים משימוש במתקנים ציבוריים. לא מוצדקת
9 ועד מקומי אי קבלת מידע מוועד מקומי.

מוצדקת. 
טופל בוועד המקומי.

10 ועד מקומי בניית גדר לגן ילדים.

לא נבדק.
הועבר למשרד החינוך.

11 מחלקת רכש הצעת מחיר שהוגשה, לא נבדקה. לא מוצדקת
12 עמותת הספורט שימוש באולם ללא רישוי כנדרש.

מוצדקת 
המדובר באולם שנמצא מחוץ לתחום המועצה. 
הועבר לרשות הרלוונטית.

13 אגף חינוך הזנחה בצהרון בגן ילדים.

לא נבדקה
לא באחריות המועצה. המדובר בצהרון המופעל על ידי  הישוב. 

14 הועדה לתכנון ובניה ביטול לא מוצדק של יום קבלת קהל. לא מוצדקת
15 מועצה ביצוע עבודה ציבורית על ידי אגודה פרטית.

מוצדקת בחלקה
נעשה פיקוח עליון ציבורי.

16 ועד מקומי שימוש בדרך ציבורית וסגירתה.

מוצדקת בחלקה
הומלץ להסדיר את השימוש בהסכם.

17 מועצה סלילה פרטית בפרוייקט ציבורי. לא מוצדקת
18 ועדה לתכנון ובניה אישור היתר בניה שלא כנדרש.

מוצדקת 
הביקורת המליצה על תיקון הליקוי.

19 ועד מקומי ליקויי בטיחות במבנה ציבורי שלא תוקנו.

מוצדקת
טופל על ידי הועד המקומי.

20 ועדה לתכנון ובניה בקשה לחתימה של האגודה החקלאית על בקשות להיתר בניה שלא כחוק. לא מוצדקת
21 ועד מקומי ניגוד עניינים של יו"ר הועד והימנעות מהצבעה.

מוצדקת
לא נערכה ההצבעה.

22 ועדה לתכנון ובניה היטל השבחה נמוך בפרוייקט הרחבה בישוב. הנושא נבדק המסגרת דוח ביקורת בנושא היטלי השבחה.
23 מועצה

השקעת כספי ציבור לבניית גן בקרקע פרטית.

לא מוצדקת
24 ועדה לתכנון ובניה

בקשה לחתימה על הצהרת שימוש במבנה בניגוד לחוק.

לא מוצדקת
25 מועצה ליקוי בטיחות באזור גן ילדים.

מוצדקת
טופל על ידי אגף הנדסה.

26 ועדה לתכנון ובניה + מועצה

בניית מסלעה בפטור מהיתר בניגוד לחוק.
פיקוח לא ראוי של הועד המקומי בנושא.

מוצדקת
ההיתר הוסדר.
טרם הסתיים הטיפול בוועד המקומי.

27 מועצה פיטורין של עובדת בהליך לא חוקי לא מוצדקת
28 ועד מקומי מניעת שימוש במגרש הכדורסל בישוב לא מוצדקת
29 איכות הסביבה השלכת פסולת ברשות הרבים

מוצדקת
טופל על ידי מחלקת הפיקוח במועצה.

30 ועד מקומי העדר פירוט לתשלום מיסי קן

מוצדקת.
על הועד המקומי לפרט את רשימת הפעולות המבוצעות במימון מיסי קן.

31 מועצה חיוב בגין התקנת מד מים לקריאה מרחוק שלא כדין

התלונה אינה קשורה למועצה.
ספק המים היא האגודה המקומית.