העמק אומר לא לשדה תעופה
    מועצה אזורית עמק יזרעאל
    דלג על מועצה אזורית עמק יזרעאל

    מועצה אזורית עמק יזרעאל

    ראש המועצה - אייל בצר
    לשכת ראש המועצה: 04-6520001
    מ"מ וסגנית ראש המועצה - דליה אייל
    סגן ראש המועצה - אבי סמוביץ'

    סגן ראש המועצה - שי יזרעאלי
    לשכת הסגנים: 04-6520008
    מנכ"ל - רינת זונשיין
    לשכת מנכ"ל: 04-6520009
    ליצירת קשר - לחץ כאן  

    המאבק בנושא שדה התעופה - עדכונים וחדשות לתושבים

    מהי המשמעות האמיתית של הקמת שדה תעופה בינלאומי בלב העמק?
    2/07/2019 עודכן בתאריך

    בשבועות האחרונים, הבאנו בפניכם מידע ועובדות בנוגע לתוכניות להקמת שדה התעופה בעמק.

    כעת, נסביר את המשמעות האמיתית של הקמת שדה תעופה בינלאומי בלב העמק

     

    פגיעה בחקלאות עמק יזרעאל משופע במשקים חקלאיים ובתוצרת חקלאית, המהווה חלק מעתודת המזון של המדינה. אם יוקם שדה תעופה בינלאומי בעמק, ההגבלות יהיו קשות מנשוא: ברדיוס של 10 ק"מ מהשדה, יהיה איסור על גידולים זרעיים (מיאוס ביוטופי) כגון: תירס, חיטה, שעורה, דגן וכיוצא באלה. זאת, כדי למנוע הגעת ציפורים לאזור שדה התעופה, דבר שעלול לסכן את בטיחות הטיסה. גם הרפתות בעמק, אשר מהוות כשמינית מעתודת החלב במדינה, מושכות אליהן ציפורים ועל כן, ייסגרו אף הן.

     

    הפקעת קרקעות על פי התוכניות האחרונות שהגיעו לידינו ממנהל התכנון, מדובר בהפקעת שטחים של למעלה מ- 6,000 דונם, לטובת הרחבת שדה התעופה המתוכנן. נזכיר שוב, שהאופציה של הישארות בגבולות הבסיס הקיים נפסלה על הסף, על ידי גורמי התכנון, לאורך כל הדרך.

     

    עמק יזרעאל בלב נתיב נדידת הציפורים על פי נתונים שליקטנו ברחבי הרשת, אירעו מעל שש תקריות של מפגש חמור בין מטוס לציפור, בבסיס רמת דוד, עם מטוסים צבאיים. חלקן אף היו קטלניות. למטוס קרב יש יכולת תמרון גבוהה יותר ממטוס נוסעים ואפשרות מילוט לטייס. במטוס נוסעים, אפשרות נחיתת החירום היחידה היא על ציר ההמראה. בעמק שלנו אין נהר "הדסון" לנחות עליו. כעת, שערו בדמיונכם מה יהיה התרחיש במקרה כזה, בהתחשב בעובדה שהעמק ממוקם בלב נתיב נדידת מיליוני ציפורים בשנה.

     

    חיסול מאגרי מים ופגיעה ביכולת הניקוז של נחל הקישון מאגרי מים מושכים אליהם ציפורים ועל כן, אין להם זכות קיום בקרבת שדות תעופה אזרחיים. אם יוחלט להקים את שדה התעופה בעמק, יהיה צורך לחסל עשרות מאגרי מים, העיקרי שבהם הוא מאגר כפר ברוך. ללא מאגרים אלה, כל מי הגשמים יזרמו לקישון שכידוע, כבר היום איננו עומד ביכולת הספיקה, נוכח אופיים של גשמי החורפים האחרונים. הדבר יגרור פגיעה קשה ביכולת הניקוז של נחל הקישון ויחמיר את ההצפות הקיימות.

     

    מפגעים סביבתיים מבנה העמק הינו כקערה. מבנה זה גורם לתופעה המטראולוגית "אינוורסיה". זהו, למעשה, הערפל שאנו רואים בכל בוקר בעמק, שנשאר במשך שעות רבות. מטוסים וכלי תחבורה מביאים עימם כמויות גדולות של זיהום אוויר וקרקע, וכל המזהמים הללו יתיישבו בעמק ולא יתפנו, בדיוק כמו הערפל.

     

    רעש אנו חיים במרחב כפרי. מרחב המאופיין בשקט יחסי, ברוב שעות היממה. כעת, נסו לדמיין עצמכם צועדים בשבילי היישוב בשעות הערב, סובלים מרעשי המראות ונחיתות, בלתי פוסקות, בכל שלוש דקות, לאורך כל שעות היממה. נזכיר, כי התעופה הצבאית כיום פועלת פעמיים בשעות היום, ולילה אחד בשבוע.

    שדה התעופה הבינלאומי יפעל 24 שעות ביממה, 7 שבעה ימים בשבוע, 364 ימים בשנה.

     

    רצון התושבים נסיים בנקודה זו, אולי החשובה ביותר; לא נאפשר לכפות החלטה על אזור שבו חיים מאות אלפי תושבים, שאינם מעוניינים בנמל תעופה בינלאומי בשטחם. אחד המושגים הנקשרים ביותר לנושא הוא NIMBY (Not In My Back Yard) אנו מאמינים בכל מאודנו, שאין פסול באדם שקם להגן על ביתו. על אחת כמה וכמה, כשמדובר בקבוצה עצומה של אנשים, המתאגדים יחדיו סביב נושא אחד.

     

    כדי ללמוד יותר על הנושא אתם מוזמנים להגיע לאחד מערבי ההסברה המתקיימים ברחבי העמק אותם מקיים מטה המאבק נגד שדות התעופה בשיתוף המועצה,
    חפשו את התאריכים הקרובים לביתכם בעמוד הפייסבוק "מטה המאבק נגד שדות התעופה".

     

    כדי להישאר מעודכנים בנושא הצטרפו לניוזלטר של המועצה - לחץ כאן  

    עבור לתוכן העמוד