רקע

המועצה האזורית עמק יזרעאל משתרעת על פני כ- 350,000 דונם.  בשטח המועצה קיימים 15 קיבוצים, 14 מושבים, 7 ישובים קהילתיים ושני כפרי מיעוטים. מספר התושבים עומד על כ- 40,000.
בתחום אזור השיפוט של המועצה מצויים, בין היתר, מספר אזורי תעסוקה ותעשיה כמפורט להלן וכן, מתחמי תעסוקה קטנים יותר הנמצאים בשטחם של מספר ישובים במועצה.

  1. אזור תעשייה שגיא 2000
  2. אזור תעשייה "אלון תבור"
  3. מפעלי העמק ( כולל מתחם שח"ק)

וכן אזורי תעשייה קטנים בתוך היישובים ומתחמי מבני משק חקלאיים במושבים ובקיבוצים.

סה"כ בשטח המועצה קיימים כ-1,100 עסקים טעוני רישוי עסקים.

פעילות עסקית היא מנוע צמיחה, התורם לכלכלת האזור, פרנסת התושבים וקידום המשק. רישוי העסקים - תכליתו להבטיח את השמירה על שלום הציבור, בטיחותו ובריאותו, למנוע מפגעים ולקדם את איכות חיי התושבות והתושבים. הפעלת עסק טעון רישיון ללא רישיון, היא עבירה על החוק שבצידה ענישה פלילית.

מטרתו של מסמך זה להתוות את מדיניות מחלקת רישוי העסקים של המועצה בכל הקשור באכיפת חוק רישוי עסקים, תקנות וצו רישוי עסקים בשטח השיפוט של המועצה.

פיקוח ואכיפה בתחום רישוי העסקים מתבצע בהתאם למיפוי עסקים שבוצע ומתעדכן, מעת לעת, לאיתור עסקים טעוני רישוי, שטרם החלו בהליך הסדרת רישיון העסק. סיורי פיקוח שוטפים מבוצעים על ידי וטרינרית המועצה בהקשר של מזון מהחי, תברואנית המועצה ומפקח רישוי עסקים.

הגדרות

"הליך רישוי תקין" - עסק שלא נשלחה אליו "הודעה בדבר כוונה להגיש כתב אישום" ("מכתב התראה").

"החוק" - חוק רישוי עסקים, התשכ"ח - 1968.

"רשות הרישוי" - ראשת המועצה ו/או מי מטעמה (מחלקת רישוי עסקים).

"עסק בעל פוטנציאל לסיכון גבוה" - העסקים המפורטים בנספח א' למסמך זה.

"עסק רגיל" - עסק שאינו בעל פוטנציאל לסיכון גבוה.

"שינויים בעסק" - כאמור בסעיף – 38 לתקנות רישוי עסקים (הוראות כלליות), התשס"א – 2000 (להלן: "התקנות").

הקדמה

החוק נועד להסדיר את פעילות העסקים טעוני הרישוי, תוך קיום מטרות הרישוי כפי שהן מופיעות בסעיף 1 לחוק.

החוק נותן כלים לפעולה כנגד מי שלא הוציא רישיון כדין ובכלל זה, כלים מנהליים ושיפוטיים.

מדיניות האכיפה מגדירה את המקרים בהם יופעלו כלי האכיפה.

הפעלת כלי האכיפה תיעשה בכפוף לגביית גרסת בעלי העסק ובהתייעצות עם תובעת של המועצה.

תכליות מדיניות האכיפה
  1. ​ליצור אחידות ושוויוניות באכיפה.
  2. לייצר ודאות.
  3. לסייע לבעלי העסקים לכלכל את צעדיהם, תוך שמירה על הוראות החוק.
  4. להביא לשקיפות, לידיעת כל העובדות והעובדים האמונים על האכיפה, בעלי העסקים, התושבות והתושבים ברחבי המועצה.
הכלים

צווים (אמצעי למניעת המשך קיומה של העבירה)

  1. צו הפסקה מנהלי לפי סעיף 20 לחוק - צו המצוי בסמכות ראשת המועצה ובהתייעצות עם תובעת המועצה.

צו הפסקה מנהלי יישקל כאשר מדובר בעסק שמקים סכנה ממשית או חשש משמעותי לפגיעה בציבור, בשים לב למטרות החוק ופועל ללא רישיון או היתר או בניגוד לתנאיו.

  1. צווים שיפוטיים - צווים המצויים בסמכות בית המשפט, ללא הגשת כתב אישום:

א. צו למניעת פעולות לפי סעיף 22 לחוק.

בקשה לצו למניעת פעולות תישקל כאשר נעשו פעולות הכנה לניהול עסק מסוג אולם אירועים, או מפעל מזון, או עסק שיש בו משום סכנה לבריאות או שלום הציבור, או מטרד. זאת, בלי שניתן רישיון, היתר זמני או מזורז או בסטייה מרישיון או מהיתר. כמו כן, צו זה יתבקש במקרה בו נעשו פעולות הכנה לניהול עסק תוך השתלטות על שטחים ציבוריים.

ב. הארכת תוקפו של צו מנהלי לפי סעיף 21 לחוק.

ג. צו הפסקה שיפוטי לפי סעיף 22ב לחוק.

בקשה לצו הפסקה שיפוטי תישקל במקרים הבאים:

  1. מקומות עתירי קהל – קניונים, אולמות אירועים, מסעדות מעל 100 אנשים, מרכולים מעל 800 מ"ר או מפעלים עתירי שטח (מקום שהוגדר על-ידי שירותי הכבאות ברמת סיכון גבוהה).
    זאת, במקרים בהם חסרים לעסק גם אישור משטרה וגם אישור כבאות.
     
  2. מקומות עם סיכון תברואתי - אטליזים , ייצור מזון מן החי, מסעדות מעל 100 אנשים, מרכולים מעל 800 מ"ר, מפעלי מזון.
    זאת, במקרים בהם חסרים לעסק גם אישור משרד הבריאות וגם אישור כבאות.
     
  3. עסקים מסוכנים כמפורט להלן - תחנות דלק ומילוי גז, גז - אחסונו, מכירתו וחלוקתו, כלי נשק ותחמושת, חומרים מסוכנים, מקום למכירת משקאות משכרים, עסק שעיקר פעילותו הגשת משקאות משכרים לצורך צריכה במקום ההגשה.
    זאת, במקרים בהם חסר לעסק אישור מהותי לאחת מהפעילויות.
     
  4. כאשר מדובר בעסקים הגורמים למפגע סביבתי וממילא חסר לו אישור מגורם איכות הסביבה.
     
  5. כאשר דובר בעסקים בהם נמצאו מפגעים חמורים ביקורת שבוצעה.
     
  1. צווים במסגרת הליך פלילי:

א. צו הפסקה במקביל להגשת כתב אישום לפי סעיף 17 לחוק.

בקשה לצו הפסקה שיפוטי במקביל להגשת כתב אישום תישקל במקרים הבאים:

  1. מקומות עתירי קהל – קניונים, אולמות אירועים, מסעדות מעל 100 אנשים, מרכולים מעל 800 מ"ר או מפעלים עתירי שטח (מקום שהוגדר על-ידי שירותי הכבאות ברמת סיכון גבוהה).
    זאת, במקרים בהם חסרים לעסק גם אישור משטרה וגם אישור כבאות.
     
  2. מקומות עם סיכון תברואתי - אטליזים, ייצור מזון מן החי, מסעדות מעל 100 אנשים, מרכולים מעל 800 מ"ר, מפעלי מזון.
    זאת, במקרים בהם חסרים לעסק גם אישור משרד הבריאות וגם אישור כבאות.
     
  3. עסקים מסוכנים כמפורט להלן - תחנות דלק ומילוי גז, גז - אחסונו, מכירתו וחלוקתו, כלי נשק ותחמושת, חומרים מסוכנים, מקום למכירת משקאות משכרים, עסק שעיקר פעילותו הגשת משקאות משכרים לצורך צריכה במקום ההגשה.
    זאת, במקרים בהם חסר לעסק אישור מהותי לאחת מהפעילויות.
     
  4. כאשר מדובר בעסקי הגורמים למפגע סביבתי וממילא חסר לו אישור מגורם איכות הסביבה.
  5. כאשר דובר בעסקים בהם נמצאו מפגעים חמורים ביקורת שבוצעה.

 

  1. צו הפסקה במסגרת גזר דין לפי סעיף 16 לחוק

יתבקש תמיד, אלא אם העסק נסגר, עובר למתן גזר הדין או קיבל רישיון.

ענישה כנגד העסק עצמו וכנגד בעל העסק – עבירות בסמכות הרשות:
  1. סעיף 14 לחוק - עבירה מסוג עיסוק בעסק ללא רישיון או היתר.
  2. סעיף 14א2 לחוק – עבירה מסוג מסירת פרטים לא נכונים במסמך, בתצהיר או בהצהרה (לא נאכפת על-ידי המועצה במסגרת מדיניות זו – תועבר לטיפול משטרת ישראל, אולם ייתכן כי הצהרה כוזבת תביא לביטול רישיון העסק).
  3. סעיף 18 לחוק – עבירה מסוג אי קיום צו שיפוטי.
  4. סעיף 25 לחוק – עבירה מסוג אי קיום צו מנהלי.
  5. סעיף 29 לחוק - הפרעה לבעל תפקיד וסירוב להצגת רישיון (לא נאכפת על-ידי המועצה. במסגרת מדיניות זו – יועבר לטיפול משטרת ישראל).
עדיפות התביעה בהגשת כתבי אישום

ככלל, עסק הפועל בניגוד לחוק, יש להגיש נגדו כתב אישום. להלן עדיפות התביעה הרשותית:

  1. עדיפות ראשונה – עסק המפר צו הפסקה מנהלי או שיפוטי.
  2. עדיפות שניה - כתב אישום לפי סעיף 14 לחוק - עבירה מסוג עיסוק בעסק ללא רישיון או היתר ובהתאם לדירוג שלהלן:
  • עסק עם פוטנציאל לסיכון גבוה (בהתאם לנספח א).
  • מקומות בעלי סיכון תברואתי ובכללם בתי אוכל.
  • מקומות הגורמים מפגעים סביבתיים.
  • מקומות עתירי קהל.
  • עסקים המוכרים משקאות משכרים.
  • עסקים חדשים - שפועלים עד 18 חודשים, שלא משתפים פעולה ולא הגיעו להסדיר את הרישיון.
התנהלות מול הוועדה לתכנון ובנייה

​התנהלות מול הוועדה לתכנון ובנייה אינה מונעת הליכי אכיפה וסגירת עסק. מדובר בהליכים מקבילים שאינם מגבילים, במיוחד על רקע האפשרות לפרה-רולינג (החלטת מיסוי מקדמית).